Sportprogramma

Bewegen
Ontdekken
Samenwerken

Op mavo/havo, havo/vwo én vwo niveau kun je bij de reguliere opleiding kiezen voor het sportprogramma. Je krijgt de eerste twee jaar vijf uur sport in de week en maakt kennis met bekende en minder bekende sporten. Je verdiept je in het menselijk lichaam, spelregels en tactische opstellingen. We organiseren bovendien veel sportuitjes buiten school, zoals survivallen, schaatsen, squashen en wedstrijdroeien. Zie het filmpje hieronder van dag voor sportleerlingen.

Ook een geweldige wintersportreis mag natuurlijk niet ontbreken. Daarnaast organiseer je zelf sportactiviteiten en begeleid je sportdagen op onze eigen school en basisscholen.

Als je de mavo doet, kun je vanaf de derde klas lo2 volgen als examenvak. Op de havo bieden wij vanaf leerjaar 3 een (pre)BSM-programma.

Antwoorden op al je vragen over sport

Voor welk type kind is het sportprogramma geschikt?

Het sportprogramma is bedoeld voor kinderen die graag met sporten en bewegen bezig zijn en ervoor open staan 'nieuwe' sporten te leren. De leerling hoeft geen topsporter te zijn om de hoeveelheid tijd die we sporten en het niveau van sporten aan te kunnen. Motivatie en doorzettingsvermogen zijn erg belangrijk. We zoeken leerlingen die all-round zijn, met alle sporten goed mee kunnen komen en nieuwe sporten gemakkelijk oppikken. We beoordelen de geschiktheid tijdens de sporttoelatingstest.

Aan welke eisen moet een kind voldoen, wil hij het sportprogramma kunnen volgen?

Indien het advies van de basisschool passend is en u heeft aangegeven interesse te hebben in het sportprogramma, nodigen we de leerling uit voor de sporttoelatingstest. Deze test dienen we vervolgens positief te beoordelen om de leerling te kunnen plaatsen.

Waaruit bestaat de toelatingstest?

Tijdens deze test toetsen we onder andere motivatie, doorzettingsvermogen, conditie, motoriek en balvaardigheid. De test duurt een ochtend of middag.

Op welke niveaus biedt Groene Hart het sportprogramma aan?

Het sportprogramma is in klas 1 op vwo-, havo/vwo- en mavo/havo-niveau te volgen. In de tweede klas gaan de leerlingen verder op vwo- havo- of mavoniveau. Voor de mavo-leerlingen is er vervolgens een doorlopende sportleerlijn met het vak LO2. Voor de havo-leerlingen bestaat de doorlopende sportleerlijn uit het vak BSM.

Hoeveel jaar ontvangen de leerlingen les volgens het sportprogramma?

Het sportprogramma duurt twee jaar maar daarna is er op mavo- en havo-niveau een vervolg met LO2 en BSM.

Hoe ziet het sportprogramma eruit?

Tijdens het sportprogramma werken wij met een wisselend programma. Afgelopen jaar bestond het programma in de brugklas onder andere uit: survival, boogschieten, kanoën, zelfverdediging, squash, bezoek aan museum Corpus, roeien, basketbaltoernooi, turn- en dansdemonstratie voor basisscholen en een vijfdaagse wintersportreis. Aangezien het sportcurriculum meer uren biedt voor sport dan het reguliere curriculum en de sportleerlingen op sportief gebied ook vaardiger zijn dan gemiddeld, kunnen we naast verdieping een breder aanbod verzorgen. Op basis van het aanbod aan sportevenementen en clinics gedurende het betreffende leerjaar, stellen we het definitieve, sportieve en uitdagende programma vast.

Vormen de extra sportlessen ook extra uren in het rooster?

In klas 1 hebben reguliere klassen vier uur en in klas 2 twee uur per week Lichamelijke opvoeding (lo). Voor de leerlingen van het sportprogramma is dit in klas 1 zes uur en in klas 2 vier uur per week. Het vak drama volgen de sportleerlingen van het sportprogramma niet, waardoor het totaal aantal lessen op hetzelfde uitkomt.

Welke kleding dienen de leerlingen tijdens sportprogramma-activiteiten te dragen?

In zowel klas 1 als klas 2 krijgen leerlingen een kledingpakket. Tijdens clinics en activiteiten is het verplicht deze kleding te dragen. Tijdens de LO lessen mag dit uiteraard ook maar is dit niet verplicht.

Welke kosten zijn er aan het sportprogramma verbonden?

In de brugklas bedraagt de extra bijdrage ongeveer 250 euro, dit is inclusief een 3 daags kamp. In klas 2 is dit circa 190 euro . Deze bijdragen zijn inclusief alle clinics en excursies gedurende het jaar. In burgklas ontvangen de leerlingen een sportshirt die zij moeten dragen bij alle activiteiten. De vijfdaagse wintersportreis, die eens per twee jaar plaatsvindt, is exclusief en zal ongeveer 675 euro kosten.

Wanneer mijn kind kiest voor het sportprogramma, is het dan ook verplicht na de middelbare school een sportopleiding te kiezen?

Uw kind is niet verplicht een sportvervolgopleiding te volgen. Het sportprogramma is in de basis bedoeld voor leerlingen die graag sporten en dit willen combineren met school. Dit betreft dus ook leerlingen die graag bewegen en het als plezierig ervaren dat sporten het leren, stilzitten en concentreren tijdens de leervakken, onderbreekt. Dit komt de leerprestaties ten goede.

Kan mijn kind tweetalig onderwijs volgen in combinatie met het sportprogramma?

Gezien de extra activiteiten die zowel tweetalig onderwijs (tto) als het sportprogramma met zich meebrengen en de andere lessentabel is het helaas niet mogelijk tto en het sportprogramma te combineren.

• Privacy-overzicht

Privacy-overzicht

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook-pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.